Korzyści z udziału w kursie mindfulness

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Mindfulness to praktyka uważności, w której kluczową rolę pełni medytacja. Jej dobrodziejstwa ludzie znają od tysięcy lat. Dzisiaj korzyści płynące z medytowania udowodnione są naukowo – pozytywne zmiany dotyczą nie tylko mózgu, który jest neuroplastyczny, ale całego układu nerwowego.

Praktyka uważności dobroczynnie wpływa na umysł, emocje, samopoczucie, zdrowie. To dotyczy nie tylko nas, ale także ludzi z naszego otoczenia. Na korzyści wcale nie trzeba długo czekać. Niektóre pojawiają się już na samym początku praktykowania, można je poczuć już od pierwszej sesji. Podczas treningu uważności pracujemy w obszarach: myśli, emocji, ciała oraz zmysłów.  

Jakich zmian możesz się spodziewać w obszarze myślowym po kursie mindfulness?

  • Podniesiesz świadomości swoich myśli, czyli będziesz wiedział, co rzeczywiście myślisz. Zaobserwujesz nawykowe tendencje w procesach myślowych.
  • Dowiesz się, jak funkcjonuje Twój umysł, poznasz jego naturalne umiejętności.
  • Nauczysz się, jak uspokajać umysł, czyli świadomie kierować uwagę. Zapanujesz nad gonitwą myśli, brakiem skupienia i automatycznym reagowaniem.
  • Rozwiniesz umiejętność zauważania, o czym myślisz w danej chwili, które myśli są związane z teraźniejszością i staniesz się bardziej obecny w sytuacjach życia codziennego.

Jakich zmian możesz się spodziewać w obszarze Twoich emocji po kursie mindfulness?

  • Nauczysz się rozpoznawać emocje, których doświadczasz. Rozwiniesz w sobie ich świadomość.
  • Dowiesz się, jak uważnie radzić sobie ze stresem. Zmienisz nastawienie do sytuacji trudnych i obniżysz poziom stresu w swoim życiu. Stanie się tak, ponieważ dzięki regularnej praktyce uważności w Twoim mózgu zaczną zachodzić pozytywne zmiany – zmniejszy się na przykład reaktywność ciała migdałowatego w mózgu, co osłabi reakcje stresowe.
  • Opanujesz umiejętność zatrzymywania się pomiędzy bodźcem a reakcją. Jest ona przydatna zwłaszcza w sytuacjach stresowych, kiedy często działamy automatycznie. Kiedy włączysz pauzę, zyskasz czas na znalezienie najlepszego rozwiązania.
  • Będzie Ci łatwiej zauważać różnicę pomiędzy trybem działania a trybem bycia, żeby nauczyć się świadomie decydować, co wybierasz. Dzięki temu będziesz mieć okazję zadbać o harmonię i równowagę w Twoim życiu.
  •  Zdasz sobie sprawę, że zarówno sytuacje nieprzyjemne, jak i przyjemne są tak naprawdę po prostu częścią życia każdego z nas. A cierpienie wcale nie jest bezpośrednio wywołane trudnościami. Jest raczej następstwem naszego nastawieniem i reakcją na to, co nam się przydarza.
  • Zyskasz możliwość rozwijania otwartej i życzliwej postawy wobec siebie i innych.

Jakich zmian możesz się spodziewać w obszarze odczuwania swojego ciała po kursie mindfulness?

  • Zwiększysz świadomość swojego ciała, uwrażliwisz się na jego potrzeby, odkryjesz jego mądrość i nauczysz się go słuchać.
  • Zbudujesz harmonijną relację między umysłem a ciałem.  
  • Nauczysz się wcześniej zauważać sygnały przeciążenia czy bólu, które wysyła ciało. Dzięki temu będziesz odpowiednio reagować.
     

Jak zmieni się Twoje odczuwanie zmysłowe po kursie mindfulness?

  • Nauczysz się kierować swoje zmysły do tego, co znajduje się w przestrzeni wokół Ciebie. Otworzysz się na swoje otoczenie.
  • Zaczniesz zauważać piękno świata, co wniesie radość do Twojego życia.
  • Będziesz czerpać większą przyjemność z czynności życia codziennego – jedzenia, spacerowania, uprawiania sportu, sprzątania, czytania.
  • Rozwiniesz umiejętność uważnego słuchania i bycia obecnym w kontaktach z ludźmi.

Jakie inne korzyści może przynieść Ci udział w kursie mindfulness?

  • Polepszy się samopoczucie i jakość życia.  
  • Wzrośnie samoświadomość i samokontrola.
  • Zyskasz dystans do tego, co dzieje się wokół.  
  • Poczujesz moc swojego oddechu.
  • Wyciszysz się i nauczysz relaksować.
  • Obniżysz poziomu lęku i niepokoju.
  • Zmniejszysz podatność na depresję.
  • Osiągniesz większą równowagą i spokój wewnętrzny.
  • Podniesiesz poziom szczęścia niezależnego od okoliczności.
  • Zwiększysz koncentrację, poprawisz pamięć i zdolność uczenia się.
  • Będziesz bardziej świadomie podejmował decyzje.
  • Zyskasz lepszą skuteczność.
  • Rozwiniesz inteligencję emocjonalną oraz empatię.
  • Wypracujesz postawę nieoceniającą, niekrytykującą, niekontrolującą.
  • Zaakceptujesz to, co przynosi życie.
  • Zmniejszy się poziom bólu, który być może odczuwasz.
  • Poprawisz jakość snu.  
  • Obniżysz ciśnienie oraz poziom hormonów stresu we krwi.
  • Wzmocnisz odporność psychiczną i fizyczną.
  • Staniesz się bardziej obecny, życzliwy i współczujący wobec siebie i innych.
  • Polepszą się Twoje relacje z sobą samym i innymi.
  • Zdobędziesz większe zaufanie do sobie i świata.
  • Rozpoczniesz drogę do uzyskania równowagi wewnętrznej i harmonii poprzez pozostawanie w kontakcie ze swoimi myślami, emocjami, wrażeniami płynącymi z Twojego ciała i tym co Twoje zmysły odbierają z otoczenia.

Magdalena Woźniak

Jestem nauczycielem Mindfulness w podejściu MBLC (Mindfulness Based Living Course).

Uważność praktykuję od wielu lat. Każdy dzień zaczynam od medytacji i doświadczam płynących z tego korzyści. Obserwując pozytywny wpływ na podniesienie komfortu i jakości mojego życia, zdecydowałam dzielić się z innymi tą cenną i skuteczną metodą jako nauczyciel Mindfulness.


Marzę o upowszechnianiu metody Mindfulness w Polsce i chcę to realizować poprzez dzielenie się własnymi doświadczeniami, wspieranie i inspirowanie innych do odkrywania dobrodziejstw płynących z uważnego życia