O metodzie

Co to jest mindfulness?

kurs mindfulness dla dzieci

Mind full

kurs mindfulness dla dzieci

Mindfulness

Mindfulness to „uważność” (od angielskiego przymiotnika mindful – uważający).
Według najbardziej znanej definicji, którą stworzył Jon Kabat-Zinn (założyciel Ośrodka Uważności w Medycynie,
Opiece Zdrowotnej i Społeczeństwie Wydziału Medycznego University of Massachusetts), mindfulness „to stan
świadomości będący wynikiem intencjonalnego i nieoceniającego kierowania uwagi na to, czego
doświadczamy w chwili obecnej”.
Mindfulness można praktykować jako medytację, jednak nie jest to konieczne. Najważniejsza jest regularność,
która wpływa na zmianę sposobu myślenia na co dzień. Z tego powodu trening uważności stanowi cenne
narzędzie terapeutyczne w przypadku wielu problemów zdrowotnych, a przede wszystkim chorób
psychosomatycznych.
Mindfulness zapewnia korzyści każdej praktykującej go osobie.

Mindfulness to:

+ proces świadomego odczuwania wszelkich bodźców wewnętrznych i zewnętrznych występujących w
danej chwili,
+ to swobodne, lekkie postrzeganie tego, co się właśnie dzieje,
+ to obserwacja swojego oddechu, ciała, istnienia w korelacji ze światem,
+ to praktyka odkrywania sensu własnego życia,
+ to powrót do jedynej prawdy, która istnieje – do teraz,
+ to medytacja redukująca gonitwę myśli do przeszłości lub przyszłości,
+ to bycie w energii rozpuszczającej trudne emocje,
+ to udowodniona badaniami metoda korzystnie wpływająca na system oddechowy,
+ to narzędzie redukujące objawy stresu, lęku, wykorzystywane w terapii uzależnień, bezsenności, leczeniu
bólu fizycznego, migrenach, leczeniu stwardnienia rozsianego, w chorobie Parkinsona, w rehabilitacji po
urazach w celu zwiększenia tolerancji na ból, w zmniejszaniu objawów zespołu stresu pourazowego, w
cukrzycy,
+ to droga do odzyskania wewnętrznej równowagi. Praktykowanie uważności to wznoszenie siebie na
wyższe poziomy świadomości i zwiększanie jakości życia,
+ to obecność w dokonywaniu wyborów, podejmowaniu decyzji, w działaniu,
+ to zauważanie i uczenie się siebie i innych – ważnych dla nas ludzi w życiu duchowym, osobistym i
zawodowym.

Metoda Eline Snel (znana jako Trening Żabki)

Jest to kurs uważności skierowany do dzieci w wieku 4-12 lat oraz nastolatków 12-20 lat. Powstał na bazie treningu uważności dla dorosłych Jona Kabata-Zinna o nazwie MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). Metoda jest stosowana na całym świecie od 1979 roku i poparta ponad 30-letnimi badaniami naukowymi. Została uznana jako pomocna nie tylko w łagodzeniu objawów stresu. Metoda opracowana przez Eline Snel jest używana i testowana od wielu lat pod kątem efektywności w Holandii i Belgii, jest również coraz bardziej popularna w Polsce. Program bardzo dobrze sprawdza się i pomaga przeciwdziałać wielu bolączkom naszych czasów jak niepokój, niska samoocena, depresja czy też syndrom wypalenia.

Trening uważności dla dzieci jest programem ogólnorozwojowym, wspiera rozwój dzieci na różnych poziomach. Trening nie jest terapią, a nauką umiejętności. Treści skonstruowane są w prosty, obrazowy sposób odpowiadający możliwościom poznawczym i potrzebom emocjonalnym dzieci. Poprzez wykorzystywanie prostych ćwiczeń, historyjek i wyobraźni, dzieci uczą się jak radzić sobie w sytuacjach, które napotykają w życiu codziennym. Poprzez trening otrzymują narzędzia, które mogą wykorzystać po to, by lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rozwijać umiejętności nawiązywania relacji. Takie obrazowe hasła, jak „przycisk pauzy”’ „siedzieć jaka żaba” czy „test spaghetti” pozwalają im w łatwiejszy sposób radzić sobie z emocjami czy stresem. Umiejętności nabyte podczas treningu pozwalają im lepiej zrozumieć jak działają myśli, co można z nimi zrobić by sobie poradzić, kiedy pojawia się ich zbyt wiele lub po prostu są bardzo przykre. Ponadto rozwijają świadomość własnego ciała co pomaga szybciej wychwytywać sygnały świadczące o początkach infekcji, przeciążeniu, kontuzji czy potrzebie odpoczynku.

W czasie treningu dzieci uczą się:

  • Obserwować własny oddech i to jak on się zmienia w różnych sytuacjach. Rozwijają uważność poprzez różne zmysły. Budują głębszą wiedzę o samym sobie, własnych potrzebach, reakcjach oraz radzeniu sobie ze stresem czy napięciem.
  • Koncentracji, zauważania kiedy się rozpraszają i wracania do tego na czym chcą w danym momencie skupić swoją uwagę; regularnie zatrzymując się i siedząc spokojnie i uważnie jak żabka, uczą się przełączać między trybem „robienia” a trybem „bycia” jak również zauważania, kiedy coś utrudnia im skupianie się i koncentrację.
  • Uspokajania umysłu i ciała, a spokojny umysł szybciej się uczy.
  • Nazywania i rozumienia emocji i procesów myślowych – lęku, złości, smutku i martwienia się oraz akceptacji swoich emocji i myśli, dzięki czemu nabierają do nich dystansu na tyle, by nie dać im się ponieść i równocześnie ich nie wypierać. To daje spokój i równowagę.
  • Bycia obecnym/obecną tu i teraz, nawet jeśli zaraz się wydarzy coś ekscytującego albo właśnie się stało coś nieprzyjemnego, świadomość, że to co jest teraz jest w porządku, uczy dzieci nie żyć przyszłością ani przeszłością, lecz chwilą obecną.
  • Pewności siebie, którą daje odcięcie się od osądów i stwierdzeń oceniających myśli i emocje, by dzieci nie uważały, że są tym, co myślą i czują, to sprawia, że nabierają więcej zaufania do siebie i tego co robią i dodaje odwagi.
  • Poprawiania swojej pamięci poprzez koncentrację na tym, co robią w danej chwili, co zwiększa zdolność zapamiętywania i przyswajania nowych treści.
  • Rozumienia własnego punktu widzenia, dostrzegania swoich słabości oraz rozumienia innych, co zmniejsza tendencję do odrzucania innych punktów widzenia i uczuć.
  • Bycia bardziej życzliwym dla siebie i innych, współczucia, zauważania zalet łagodności, co zmniejsza przemoc i zwiększa akceptację.

Kurs CBLC (Compassion Based Living Course) – Kurs życia opartego na współczuciu

Kurs ma na celu wyruszenie w osobistą podróż pełną współczucia w celu włączenia go do życia codziennego. Treść kursu oparta jest o zasoby psychologii ewolucyjnej i buddyzm mahayana wraz z bogactwem przesłania tej tradycji. Współczucie jest cechą wrodzoną każdemu z nas i jako taka może być pielęgnowana i wzmacniania. Rdzeniem współczucia jest wrażliwość na trudności jakie sami przeżywamy, jak i wobec trudności w życiu innych oraz chęć łagodzenia tego cierpienia, rozwijania się i odnalezienia szczęścia. Uważność zwiększa naszą świadomość, podczas gdy współczucie pogłębia naszą świadomość odczuwaną z poziomu serca. Praktyka współczucia pomaga budować nasze wewnętrzne zasoby, aby odpowiadać na nieuchronne wyzwania w naszym życiu i zwiększać naszą zdolność do doceniania i rozwijania wdzięczności za dobro, które jest również obecne w naszym życiu. Jest to podróż, która wymaga zaangażowania i odwagi.Struktura kursu wspiera uczenie się uczestników poprzez doświadczanie, a praktyka w domu jest nieodłącznym elementem podróży ze współczuciem. wskazany. Kurs standardowo trwa 8 tygodni i obejmuje również dzień praktyki. Adresowany jest dla każdego, kto uczestniczył wcześniej w kursach uważności takich jak MBLC, MBSR lub w innym kompleksowym treningu uważności.

Kurs MBLC (Mindfulness Based Living Course) – Kurs życia opartego na uważności

Jest to 8-tygodniowy świecki kurs uważności. Stworzył go Rob Nairin, jeden ze światowych pionierów prezentowania filozofii i praktyki buddyjskiej w sposób przystępny dla zachodniego umysłu. Uczestnik kursu krok po kroku uczy się pogłębiać swoje doświadczenie bycia obecnym i akceptowania siebie takim, jakim jesteśmy. Uczy się w przystępny sposób jak świadomie jak uważnym w chwili obecnej, a jednocześnie zauważać to, co dzieje się, zarówno wokół nas, jak i w nas samych. Jest to umiejętność która, jeśli zostanie rozwinięta, prowadzi do ciągłego rozwoju naszego potencjału ludzkiego. W chwili, gdy świadomie obserwujemy nasze myśli lub zachowanie, jesteśmy uważni – wiemy, co dzieje się w właśnie w tym momencie. Ten prosty fakt zmienia sposób, w jaki żyjemy, ponieważ ugruntowuje nas w teraźniejszości. A teraźniejszość jest naszą jedyną rzeczywistością. 

Mindfulness Based Living Course (MBLC – Kurs życia opartego na uważności) to cykl cotygodniowych spotkań z uważnością. Standardowo obejmuje on osiem tygodni i składa się z ośmu spotkań, trwających około dwóch godzin. Całość poprzedza poprzedza spotkanie wprowadzające przed rozpoczęciem kursu i zamyka spotkanie podsumowujące po ośmiu tygodniach. Dzień praktyki Mindfulness jest zazwyczaj uwzględniony pomiędzy 6 i 7 tygodniem programu. Kurs skierowany jest dla osób początkujących, nie jest wymagane posiadanie doświadczenia w praktyce Mindfulness.