Kurs Mindfulness dla nastolatków – Metoda Eline SnelⒸ

Kurs UWAGA TO DZIAŁA! dla nastolatków jest treningiem uważności powszechnie znanym jako Trening Uważności Żabki. 

Kierowany jest do młodzieży w wieku 13-20 lat (grupy wiekowe 13-15 oraz 16-20 lat). Powstał na bazie treningu uważności dla dorosłych Jona Kabata-Zinna o nazwie MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). Metoda  jest stosowana na całym świecie od 1979 roku i poparta ponad 30-letnimi badaniami naukowymi. Została uznana jako pomocna nie tylko w łagodzeniu objawów stresu. Metoda opracowana przez Eline Snel jest używana i testowana od wielu lat pod kątem efektywności w Holandii i Belgii, jest również coraz bardziej popularna w Polsce. Program bardzo dobrze sprawdza się i pomaga przeciwdziałać wielu bolączkom naszych czasów jak niepokój, niska samoocena, depresja czy też syndrom wypalenia. 

Trening uważności dla nastolatków daje dorastającym młodym ludziom wsparcie w trudnym czasie dorastania. Trening nie jest terapią, a nauką umiejętności. Treści dostosowane są do potrzeb i możliwości rozwojowych nastolatków. Poprzez wykorzystywanie ciekawych ćwiczeń młodzi ludzie uczą się jak radzić sobie w sytuacjach, które napotykają w życiu codziennym. Rozwijają umiejętności koncentracji uwagi oraz powracania do skupienia na tym co w tej chwili ważne. Program daje dorastającym młodym ludziom narzędzia, które mogą wykorzystać po to, by w łatwiejszy sposób radzić sobie z emocjami czy stresem, lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rozwijać umiejętności nawiązywania relacji. Umiejętności nabyte podczas treningu pozwalają nastolatkom lepiej zrozumieć jak działają myśli oraz co można z nimi zrobić by sobie poradzić, kiedy jest ich zbyt wiele lub po prostu są bardzo przykre. Ponadto rozwijają świadomość własnego ciała oraz pomagają szybciej wychwytywać sygnały świadczące o początkach infekcji, przeciążeniu, kontuzji czy potrzebie odpoczynku. W czasie treningu nastolatki uczą się obserwować własny oddech i to jak on się zmienia w różnych sytuacjach. Rozwijają uważność poprzez różne zmysły. Budują głębszą wiedzę o samym sobie, własnych potrzebach, reakcjach oraz radzeniu sobie ze stresem czy napięciem. Uczą się bycia uważnymi na siebie, jak i innych.

Czego uczą się nastolatki? :

– Koncentracji i zauważania, kiedy się rozpraszają, rozpoznawania co najczęściej utrudnia im skupianie się oraz tego, że jeśli jest się świadomym rozproszenia łatwiej wracać do tego, na czym chcą się skupić w danej chwili;

– Uspokajania umysłu i ciała, a spokojny umysł szybciej się uczy i łatwiej zapamiętuje;

– Obserwacji oddechu i skupiania się na nim, zauważania jak się zmienia w rożnych sytuacjach i co nam mówi o tym co dzieje się wewnątrz nas,

– Nazywania i rozumienia emocji i procesów myślowych – lęku, złości, smutku i martwienia się oraz tego, że akceptacja emocji i myśli takich jakie są, daje przestrzeń i sprawia, że nabiera się do nich dystansu, na tyle, by nie dać im się ponieść i jednocześnie ich nie wypierać, co w rezultacie daje spokój i równowagę. 

– Bycia obecnym/obecną tu i teraz, nawet jeśli zaraz się wydarzy coś ekscytującego albo właśnie stało się coś nieprzyjemnego, akceptacji, że to co jest teraz jest w porządku i unikanie życia przyszłością czy przeszłością, lecz chwilą obecną;

– Pewności siebie, którą daje odcięcie się od osądów oceniających myśli i emocje; spojrzenia z dystansu na to co się dzieje i nie identyfikowania się z tym, co się myśli i czuje – nastolatki dzięki temu nabierają więcej zaufania do siebie i tego co robią;

–  Koncentracji na tym, co robią w danej chwili – poprawia się wtedy zdolność zapamiętywania i przyswajania nowych treści;

– Jak się wyciszyć  i znaleźć wewnętrzny spokój i równowagę, a dzięki temu lepiej poznać siebie i swoje potrzeby;

– Rozumienia własnego punktu widzenia i dostrzegania swoich słabości oraz rozumienia innych, co przynosi mniejszą tendencję do odrzucania innych punktów widzenia i uczuć. 

– Praktykowania współczucia i bycia uprzejmym, zauważania zalet łagodności, co zmniejsza zachowania przemocowe i zwiększa tolerancję.

Korzyści, które kurs może przynieść nastolatkowi :

Zrozumienie tego jak działają myśli i jak sobie poradzić kiedy jest ich zbyt wiele lub są przykre, panowanie nad ogromem myśli, które przepływają przez umysł, przytłaczają, odbierają wiarę w siebie (‘nie dam rady”, „ jestem beznadziejny” „ w życiu się tego nie nauczę”, „ i tak nikt mnie nie lubi”, „ nauczyciel się na mnie uwziął”, itp.)

– Zauważanie kiedy pojawia się rozproszenie, dzięki czemu łatwiej wrócić do tego na czym chce się skupiać uwagę w danej chwili;

– Radzenie sobie z emocjami, które nieustannie szaleją poprzez obserwowanie, rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie emocji, świadomość, że wszystkie emocje są ważne bo informują o czymś ważnym i nie należy ich wypierać; 

– Podwyższona zdolność radzenia sobie ze stresem i frustracją, bo jest to łatwiejsze kiedy jest się świadomym tego, co dzieje się w środku;

– Umiejętność zatrzymania między bodźcem a reakcją w celu uzyskania większej samokontroli, spokoju i równowagi wewnętrznej oraz mądrego działania nie pod wpływem chwili;

– Umiejętność regulowania oddechu i skupiania na nim uwagi w celu rozluźniania i relaksowania ciała oraz uspokajania umysłu, szczególnie w sytuacjach stresowych (np. przed prezentacją, odpowiedzią ustną, testem), kiedy pojawia się ból oraz w innych sytuacjach kiedy jest to pomocne;

– Świadomości ciała, dobra relacji z ciałem i rozpoznawanie wrażeń, które z niego płyną w różnych sytuacjach, szybsze wykrywanie sygnałów świadczących o infekcji, przeciążeniu, zmęczeniu, kontuzji i potrzebie odpoczynku czy ruchu, świadome odczytywanie tego co różne emocje wywołują w ciele;

– Wiedza o swoich potrzebach i pragnieniach oraz o tym jak sobie z nimi radzić; rozwijanie cierpliwości, zaufania i umiejętności odpuszczania; 

– Lepsze rozumienie siebie i innych, rozwój życzliwości i współczucia dla siebie i innych, nie ocenianie, akceptacja; 

– Polepszenie relacji interpersonalnych, znalezienie swojego miejsca w grupie rówieśniczej;

– Umiejętność samodzielnego radzenie sobie w sytuacjach codziennych i proszenia o pomoc kiedy jest potrzebna;

– Wiedza o tym jak działają zmysły, większa otwartość i ciekawość na to co w przestrzeni wokół nas, ciekawość;

– Lepsza koncentracja i pamięć, większa wydajność uczenia się;

Większa odpowiedzialność za siebie, inne osoby i środowisko;

– Długoterminowy i zauważalny spadek dolegliwości, takich jak zmęczenie, niepokój i bezsenność;

– Więcej energii, poczucie harmonii i otwartość na czerpanie radości z życia.

– Lepsza umiejętność koncentrowania się na zadaniach, które stawia przed nastolatkiem zarówno szkoła, jak i społeczeństwo.

Informacje organizacyjne:

Kurs UWAGA TO DZIAŁA! dla nastolatków trwa 10 tygodni. Spotkania odbywają się raz w tygodniu. Jedno spotkanie trwa 60 min. Uczestnicy otrzymują zeszyt ze zbiorem ćwiczeń do wykonania w domu oraz inne materiały a także dostęp do nagranych ćwiczeń przypominających i pogłębiających praktykę. Rodzice otrzymują książkę autorstwa Eline Snel „Daj przestrzeń i bądź blisko”, która przybliża tematykę kursu i daje wskazówki jak wspierać nastolatki. W kursie uczestniczy maksymalnie 8-10 osób.

Kurs poprzedzony jest konsultacją – spotkaniem i rozmową z rodzicem i nastolatkiem na temat kursu i motywacji do wzięcia udziału.

Kurs może mieć również formę spotkań indywidualnych. Istnieje możliwość organizacji spotkań w domu uczestnika kursu lub znalezienia dogodnego miejsca w okolicach Konstancina-Jeziornej, Piaseczna, Wilanowa, Góry Kalwarii, Grójca, Warki.

Dostępna jest aplikacja mobilna (Sitting Still) do trenowania uważności. Ma kilka wersji językowych. Więcej informacji na www.elinesnel.com

Forma prowadzenia kursu spełnia wymogi stawiane przez Academy for Mindful Teaching, AMT . Uczestnicy po ukończeniu otrzymują dyplom

Tematyka spotkań:

Nastolatki 12-15 lat:

Lekcja 1: Obserwacja i skupienie.

Lekcja 2: Z głowy do ciała.

Lekcja 3: Doznania ze zmysłów.

Lekcja 4: Radzenie sobie z pragnieniami.

Lekcja 5: Cierpliwość, zaufanie i zdolność odpuszczania.

Lekcja 6: Komunikacja.

Lekcja 7: Poczuj uczucia.

Lekcja 8: Cudowny świat myśli.

Lekcja 9: Bycie życzliwym jest fajne.

Lekcja 10: Tajemnica szczęścia.

Młodzież 15-20 lat:

Lekcja 1: Obserwacja i skupienie.

Lekcja 2: Z głowy do ciała.

Lekcja 3: Smakować, czuć, słyszeć, widzieć i dotykać.

Lekcja 4: Poczuj uczucia.

Lekcja 5: Fabryka trosk.

Lekcja 6: Napięcie i rozluźnienie.

Lekcja 7: Sztuka komunikacji.  

Lekcja 8: Cierpliwość, zaufanie i zdolność odpuszczania.

Lekcja 9: Bycie życzliwym jest fajne.

Lekcja 10: Tajemnica szczęścia.

Zapraszam do kontaktu i rejestracji poprzez wypełnienie FORMULARZA

Informacje na temat organizowanych kursów i terminów znajdziesz w zakładce ZAPISY

Zgłoś nastolatka za pomocą formularza kontaktowego lub wysyłając e-mail na adres kontakt@oceanuwaznosci.pl , podaj kontakt do siebie, a wówczas umówimy się na rozmowę w dogodnym terminie.

Artykuły na temat uważności i o tym, jak jej praktykowanie wpływa na codzienność, przeczytasz na BLOGU w zakładkach SZTUKA OBECNOŚCI I INSPIRACJE, zachęcam gorąco do przeczytania artykułu o treningu uważności dla dzieci: kliknij tutaj.

Szukasz książek do samodzielnego zgłębiania Mindfulness? Zajrzyj do BIBLIOTEKI UWAŻNOŚCI

Magdalena Woźniak

Jestem nauczycielem Mindfulness w podejściu MBLC (Mindfulness Based Living Course).

Uważność praktykuję od wielu lat. Każdy dzień zaczynam od medytacji i doświadczam płynących z tego korzyści. Obserwując pozytywny wpływ na podniesienie komfortu i jakości mojego życia, zdecydowałam dzielić się z innymi tą cenną i skuteczną metodą jako nauczyciel Mindfulness.


Marzę o upowszechnianiu metody Mindfulness w Polsce i chcę to realizować poprzez dzielenie się własnymi doświadczeniami, wspieranie i inspirowanie innych do odkrywania dobrodziejstw płynących z uważnego życia