Kurs Mindfulness dla dzieci – Metoda Eline SnelⒸ

Kurs UWAGA TO DZIAŁA! jest treningiem uważności dla dzieci – powszechnie znany jako Trening Uważności Żabki. 

Kierowany jest do dzieci w wieku 4-12 lat (grupy wiekowe 4-7/8 oraz 9-12 lat). Powstał na bazie treningu uważności dla dorosłych Jona Kabata-Zinna o nazwie MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction). Metoda  jest stosowana na całym świecie od 1979 roku i poparta ponad 30-letnimi badaniami naukowymi. Została uznana jako pomocna nie tylko w łagodzeniu objawów stresu. Metoda opracowana przez Eline Snel jest używana i testowana pod kątem efektywności w wielu szkołach podstawowych w Holandii i Belgii, jest coraz bardziej popularny również w Polsce. Program bardzo dobrze sprawdza się i pomaga przeciwdziałać wielu bolączkom naszych czasów jak niepokój, niska samoocena, depresja czy też syndrom wypalenia. 

Trening uważności dla dzieci jest programem ogólnorozwojowym, wspiera rozwój dzieci na różnych poziomach. Trening nie jest terapią, a nauką umiejętności. Treści skonstruowane są w prosty, obrazowy sposób odpowiadający możliwościom poznawczym i potrzebom emocjonalnym dzieci. Poprzez wykorzystywanie prostych ćwiczeń, historyjek i wyobraźni, dzieci uczą się jak radzić sobie w sytuacjach, które napotykają w życiu codziennym. Poprzez trening otrzymują narzędzia, które mogą wykorzystać po to, by lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rozwijać umiejętność nawiązywania relacji. Takie obrazowe hasła, jak „przycisk pauzy”’ „siedzieć jaka żaba” czy „test spaghetti” pozwalają im w łatwiejszy sposób radzić sobie z emocjami czy stresem. Umiejętności nabyte podczas treningu pozwalają im lepiej zrozumieć jak działają myśli, co można z nimi zrobić by sobie poradzić, kiedy pojawia się ich zbyt wiele lub po prostu są bardzo przykre. Ponadto rozwijają świadomość własnego ciała oraz pomagają szybciej wychwytywać sygnały świadczące o początkach infekcji, przeciążeniu, kontuzji czy potrzebie odpoczynku. W czasie treningu dzieci uczą się obserwować własny oddech i to jak on się zmienia w różnych sytuacjach. Rozwijają uważność poprzez różne zmysły. Budują głębszą wiedzę o samym sobie, własnych potrzebach, reakcjach oraz radzeniu sobie ze stresem czy napięciem.


Czego uczą się dzieci? :

– Koncentracji i zauważania, kiedy się rozpraszają; regularnie zatrzymując się i ucząc się siedzieć spokojnie i uważnie jak żabka, dzieci uczą się przełączać między „robieniem” a „nicnierobieniem. Zauważanie, kiedy coś utrudnia skupienie się i wiedza, że można wrócić z uwagą do tego, na czym chcą się skupić, to podstawa koncentracji;

– Poprawiania swoich funkcji wykonawczych

– Uspokajania umysłu i ciała; spokojny umysł szybciej się uczy;

– Nazywania i rozumienia emocji i procesów myślowych – lęku, złości, smutku i martwienia się. Akceptując emocje i myśli, dając im przestrzeń, nabiera się do nich dystansu; na tyle, by nie dać im się ponieść, ale ich nie wypierać. To daje spokój i równowagę. 

– Bycia obecnym/obecną tu i teraz, nawet jeśli zaraz się wydarzy coś ekscytującego albo właśnie się stało coś nieprzyjemnego. Teraz jest w porządku. To uczy dzieci, by nie żyły przyszłością ani przeszłością, lecz chwilą obecną;

– Pewności siebie, którą daje odcięcie się od osądów i myśli oceniających emocje. By dzieci nie uważały, że są tym, co myślą i czują; Dzieci nabierają zaufania do siebie;

– Poprawiania swojej pamięci poprzez koncentrację na tym, co robią w danej chwili – poprawia się wtedy zdolność zapamiętywania i przyswajania nowych treści;

– Bycia bardziej uprzejmym/uprzejmą dla innych; rozumienia własnego punktu widzenia i dostrzegania swoich słabości oraz rozumienia innych. Wtedy mamy mniejszą tendencję do odrzucania innych punktów widzenia i uczuć. Praktykując współczucie i bycie uprzejmym, dzieci zauważają zalety łagodności. Świadomość tego zmniejsza przemoc i zwiększa akceptację.

Korzyści, które kurs może przynieść Twojemu dziecku:

Zrozumienie tego jak działają myśli i jak sobie poradzić kiedy jest ich zbyt wiele lub są przykre, zauważanie kiedy powodują rozproszenie, dzięki czemu łatwiej wrócić do tego na czym chce się skupiać uwagę w danej chwili;

Obserwowanie, rozpoznawanie, nazywanie i wyrażanie emocji, świadomość, że wszystkie emocje są ważne, informują o czymś ważnym i nie należy ich wypierać; wzrost umiejętności radzenia sobie z emocjami; nauka zatrzymania między bodźcem a reakcją w celu uzyskania większej samokontroli, spokoju i równowagi wewnętrznej oraz mądrego działania nie pod wpływem chwili;

– Obserwacja oddechu i skupianie się na nim, zauważanie jak się zmienia w rożnych sytuacjach i co nam mówi o tym co dzieje się dzieje wewnątrz nas, umiejętność regulowania oddechu i skupiania na nim uwagi w celu rozluźniania i relaksowania ciała oraz uspokajania umysłu, szczególnie w sytuacjach stresowych (np. przed prezentacją, odpowiedzią ustną, testem), kiedy pojawia się ból oraz w innych sytuacjach kiedy jest to pomocne;

– Świadomości ciała, dobra relacji z ciałem i rozpoznawanie wrażeń, które z niego płyną w różnych sytuacjach, szybsze wykrywanie sygnałów świadczących o infekcji, przeciążeniu, zmęczeniu, kontuzji i potrzebie odpoczynku czy ruchu, świadome odczytywanie tego co różne emocje wywołują w ciele;

– Wiedza o swoich potrzebach i pragnieniach oraz o tym jak sobie z nimi radzić; rozwijanie cierpliwości, zaufania i umiejętności odpuszczania; lepsze rozumienie siebie i innych, rozwój życzliwości i współczucia dla siebie i innych, nie ocenianie, akceptacja; umiejętność samodzielnego radzenie sobie w sytuacjach codziennych i proszenia o pomoc kiedy jest potrzebna;

– Wiedza o tym jak działają zmysły, otwartość na to co w przestrzeni wokół nas, ciekawość;

– Lepsza koncentracja i uczenie się, poprawa pamięci;

– Podwyższona zdolność radzenia sobie ze stresem i frustracją;

Łatwiej sobie poradzić ze stresem, kiedy jest się świadomym tego, co dzieje się w środku;

Regularne ćwiczenia pomagają poprawić koncentrację uwagi, a także pamięć; dzieci uczą się zauważania kiedy się rozpraszają; regularnie zatrzymując się ucząc się ;

Większej odpowiedzialnościza siebie, inne osoby i środowisko;

– Poprawa jakości snu;

– Zwiększone współczucie dla siebie i innych;

– Więcej energii, poczucie harmonii i otwartość na czerpanie radości z życia.

Informacje organizacyjne:

Kurs UWAGA TO DZIAŁA! dla dzieci trwa 8 tygodni. Spotkania odbywają się raz w tygodniu. Jedno spotkanie trwa 30 min. dla dzieci w wieku 4-8 lat i 45 min. Dla dzieci 9-12 lat. Dzieci uczestniczące w kursie otrzymują zeszyt ćwiczeń lub arkusze z zadaniami do domu oraz inne materiały oraz dostęp do nagranych ćwiczeń. Rodzice otrzymują książkę autorstwa Eline Snel, która przybliża im tematykę kursu i daje wskazówki jak wspierać dzieci. Po każdych zajęciach rodzice otrzymują list w postaci wiadomości mailowej z informacją o temacie lekcji wraz ze wskazówkami dotyczącymi ćwiczeń do wykonania w domu. W kursie uczestniczy maksymalnie 10 dzieci.

Forma prowadzenia kursu spełnia wymogi stawiane przez Academy for Mindful Teaching, AMT . Dzieci po ukończeniu otrzymują dyplom.

Kurs odbywa się w „Krajmed Konstancin – Medycyna, Odnowa i Rozwój” przy ul. Gąsiorowskiego 15 w Konstancinie-Jeziornej.

Tematyka spotkań:

Dzieci 4-8 lat:

Lekcja 1: Co to jest uwaga?

Lekcja 2: Podróż do wnętrza ciała.

Lekcja 3: Smak, węch, słuch, wzrok, dotyk

Lekcja 4: Jak poczuć uczucia?

Lekcja 5: Jak zaakceptować uczucia?

Lekcja 6: Świadomość ruchu.

Lekcja 7: Moc wyobraźni.

Lekcja 8: Bycie życzliwym jest fajne.

Dzieci 9-12 lat:

Lekcja 1: Obserwacja i skupienie.

Lekcja 2: Wsłuchaj się w swoje ciało.

Lekcja 3: Smak, węch, słuch, wzrok, dotyk.

Lekcja 4: Cierpliwość, zaufanie i zdolność odpuszczania.

Lekcja 5: Jak poczuć uczucia?

Lekcja 6: Cudowny świat myśli.

Lekcja 7: Bycie życzliwym jest fajne.

Lekcja 8: Tajemnica szczęścia.

Zapraszam do kontaktu i rejestracji poprzez wypełnienie FORMULARZA (LINK)

Koszt kursu: 

grupa dzieci młodszych (4-8 lat) – 630zł

grupa dzieci starszych (9-12 lat) – 690zł

Gwarancją udziału w kursie jest wpłata zaliczki 200zł. 

nr konta: ALIOR BANK 78 2490 0005 0000 4530 3517 3497

Informacje na temat organizowanych kursów i terminów znajdziesz w zakładce ZAPISY (LINK)

Najbliższe kursy ruszają 16.09.2021

Zgłoś dziecko za pomocą formularza kontaktowego lub wysyłając e-mail na adres kontakt@oceanuwaznosci.pl , podaj kontakt do siebie, a wówczas umówimy się na rozmowę w dogodnym terminie.

Artykuły na temat uważności i o tym, jak jej praktykowanie wpływa na codzienność, przeczytasz na BLOGU w zakładkach SZTUKA OBECNOŚCI I INSPIRACJE, zachęcam gorąco do przeczytania artykułu o treningu uważności dla dzieci: kliknij tu.

Szukasz książek do samodzielnego zgłębiania Mindfulness? Zajrzyj do BIBLIOTEKI UWAŻNOŚCI

Magdalena Woźniak

Jestem nauczycielem Mindfulness w podejściu MBLC (Mindfulness Based Living Course).

Uważność praktykuję od wielu lat. Każdy dzień zaczynam od medytacji i doświadczam płynących z tego korzyści. Obserwując pozytywny wpływ na podniesienie komfortu i jakości mojego życia, zdecydowałam dzielić się z innymi tą cenną i skuteczną metodą jako nauczyciel Mindfulness.


Marzę o upowszechnianiu metody Mindfulness w Polsce i chcę to realizować poprzez dzielenie się własnymi doświadczeniami, wspieranie i inspirowanie innych do odkrywania dobrodziejstw płynących z uważnego życia